top of page
  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

בראשית2 בשירות בריאות האדם בחלל: נבחר ניסוי ראשון ניסוי לבדיקת יעילות תרופות במשימות חלל עמוק .

בשנה החולפת, פירסמה עמותתSpaceIL קול קורא להצעת ניסויים מדעיים במסגרת משימת בראשית2 , במטרה לענות על שאלות מהותיות בנוגע לשהות בחלל או על הירח ולשלב מחקר מדעי שניתן יהיה להנגיש חינוכית לתלמידים, ובכך לקרב עוד צעירים לעולם המדע, כחלק מחזון העמותה. בהמשך לכך מינתה SpaceIL ועדה מייעצת מדעית המורכבת מנציגי העמותה, מדענים מובילים מהאקדמיה הישראלית, גופי חינוך, סוכנות החלל הישראלית ושותפי SpaceIL. בימים אלה, נבחר הניסוי ראשון שיתבצע במהלך משימת בראשית2: ניסוי לבדיקת יעילות תרופות לאורך זמן במשימות חלל עמוק


הניסוי הנבחר הראשון הוא בהובלת פרופסור שרה אייל מהאוניברסיטה העברית ונועד לבדוק יציבות של תרופות בחלל לאורך זמן, במסלול סביב הירח. הניסוי יבוצע על מספר תרופות שונות, חלקן מצילות חיים וחלקן תרופות "נוחות" התורמות לרמת חיים טובה יותר בחלל.


על כל תרופה, כתובות הנחיות לאחסון נכון ומתאים על מנת שיעילות התרופה

לא תיפגע, אך כיצד אמורים לאחסן אותן אסטרונאוטים בחלל? כיום, אנשי הצוות על סיפון תחנת החלל הבינלאומית (ISS) צורכים בממוצע 20 תרופות בשבוע טיסה או שהות בחלל. תרופות נפוצות בשימוש על ידי אסטרונאוטים בחלל כוללות תרופות שינה, משככי כאב ואנטיביוטיקה.

השימוש בתרופות במהלך משימות חלל ארוכות עלול להיות מאתגר לאור זמני המשימה הממושכים, היעדר יכולת אספקה חוזרת, חשיפה ממושכת לקרינת החלל והיעדר יכולת החזרה רפואית של הצוות במקרה חירום. התרופות הנלקחות לחלל, צריכות להיות בטוחות ויעילות לאורך כל זמן המשימה, היכול להמשך שנים עבור משימות למאדים או ליישובי הירח. עם זאת, הנתונים הזמינים המוגבלים מצביעים על כך שתרופות עלולות להתפרק מהר יותר בחלל מאשר בכדור הארץ, כאשר כנראה הסיבה לכך היא בשל קרינה, תהליך שעלול להוביל לאובדן עוצמת התכשיר ואפקטיביות שלו או להיווצרות תוצרי פירוק רעילים שעלולים לסכן את חייהם של האסטרונאוטים.


הניסוי יעזור לבחון אילו תרופות עמידות יותר בחלל וכיצד הן מושפעות לאורך זמן מסביבת החלל.

הניסוי יתבצע לאורך כל תקופת החיים של המקפת, התוצאות ישודרו לכדוה"א, ינותחו ע"י הצוות המדעי ויפורסמו לאחר מכן לכלל הציבור לתועלת עתידית במסעות חלל. התוצאות יוכלו לסייע בבחירת תרופות המתאימות לשהות בחלל העמוק ,מה שיכול לעשות את ההבדל בין משימה מוצלחת לכושלת.


הניסוי ינוהל בקופסא אטומה המורכבת על המקפת ובה מיני-מעבדה בה יתקיים הניסוי. המעבדה תעביר את התוצאות למחשב המקפת, שבתורו יעביר את התוצאות לכדוה"א. בתוך המיני-מעבדה נמצאות התרופות וספקטרומטר ראמאן (Raman) הדוגם את הרכב התרופות בעזרת לייזר.

הניסוי יופעל בתדירות של מספר חודשים על ידי צוות המחקר הכולל את פרופסור שרה אייל ומדענים נוספים מהאוניברסיטה העברית, אוניברסיטת Charles בצ'כיה, אוניברסיטת Ghent בבלגיה, אוניברסיטת החלל הבינלאומית ופרופ' רן גנוסר מהטכניון (המשמש גם כנשיא רמון ספייס). כמו כן, הניסוי בשיתוף פעולה עם SpacePharma, חברה ישראלית-שוויצרית המתמחה בייצור מיני-מעבדות חלל.


לדברי שמעון שריד, מנכל עמותת SpaceIL: "אני מודה לכל חברי הוועדה שסייעו לבחור את הניסוי מתוך שלל ההצעות שקיבלנו מארגונים, אנשי מדע ומוסדות חינוך מהארץ ומהעולם. אני מברך על בחירת הניסוי המשלבים עבודת צוות של חוקרים, אוניברסיטאות וחברות מישראל ומחו"ל, אשר יוכלו יחד להרחיב את הידע האנושי בחלל העמוק ולהוות השראה לדורות הבאים של החוקרות והחוקרים" .

לדברי כפיר דמרי, מייסד ומשנה למנכ"ל SpaceIL : "לצד השיאים שבראשית2 צפויה לשבור בהיסטוריית החלל העולמית ובהם נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת, השקענו מאמץ רב בבחירת הניסויים השונים אשר נשגר איתנו במשימת בראשית2. בחרנו בקפידה את הניסויהראשון עבור המקפת כך שישפיעו ככל הניתן לטובת הצלחת משימות עתידיות ארוכות טווח בירח ומעבר לו".


bottom of page